Οι περισσότερες Ιατρικές Σχολές στις ΗΠΑ, (όπως εκείνη του Πανεπιστημίου του Harvard), προσπαθούν με ακαδημαϊκό τρόπο να απαντήσουν στο ερώτημα «Πώς η θρησκεία σε συνεργασία με τη δημόσια υγεία και την καθημερινή ιατρική μπορούν να ανακουφίσουν την αρρώστια και να προωθήσουν την ανθρώπινη ευζωία;».
Τα τελευταία χρόνια, τα πιο έγκριτα ιατρικά περιοδικά αναφέρουν ότι «η θρησκευτικότητα μπορεί να είναι θεραπευτική» (Lancet), διερωτώνται αν «πρέπει οι γιατροί να συνταγογραφούν θρησκευτικές δράσεις;» (NEJM), συστήνουν «να λαμβάνεται το πνευματικό ιστορικό κάθε ασθενούς» (Mayo Clinic Proc), επισημαίνουν ότι «οι σημερινοί κλινικοί γιατροί παραβλέπουν τη διάσταση της πνευματικότητας όταν αντιμετωπίζουν την υγεία των άλλων ή ακόμη τη δική τους» (JAMA).
Στην Ευρώπη, όπως και στην Ελλάδα, δεν έχει αρχίσει ακόμη η συζήτηση για αλλαγή στη σημερινή στάση που θέλει την Ιατρική επιστήμη μακριά από τη θρησκεία και την Εκκλησία.
Τα διαδραστικά μαθήματα «Υγεία και Θρησκεία» που αρχίζουν στις 4 Νοεμβρίου 2021 και ολοκληρώνονται στις 30 Ιουνίου 2022, έχουν σκοπό να ευαισθητοποιήσουν τους φοιτητές της Ιατρικής, τους γιατρούς όλων των ηλικιών και ειδικοτήτων, και κάθε ενδιαφερόμενο για τον θεραπευτικό ρόλο που μπορεί να παίξει η θρησκευτικότητα στην υγεία όλων μας. Στο πλαίσιο των μαθημάτων θα εξετάσουμε πως η Ιατρική και η Θεολογία μπορούν να βρεθούν πιο κοντά για το καλό των ασθενών αλλά και των γιατρών τους.
Καθηγητές της Ιατρικής από το Harvard, Johns Hopkins, Duke, γνωστοί Έλληνες Θεολόγοι και γιατροί, δέχθηκαν να συμμετάσχουν στη διαδικτυακή αυτή συζήτηση, στην οποία είναι προσκαλεσμένοι όλοι, λειτουργοί υγείας, θεολόγοι, ιερείς.
Η σύγχρονη τεχνολογία του Διαδικτύου θα επιτρέψει τη «ζωντανή» παρακολούθηση (με δυνατότητα υποβολής ερωτήσεων), αλλά και τη μεταγενέστερη παρακολούθηση όλων των διαλέξεων.
Ο κύκλος των μαθημάτων διοργανώνεται από το Ινστιτούτο Prolepsis, σε συνεργασία με την Ελληνική Εταιρεία Φοιτητών Ιατρικής Ελλάδος και τελεί υπό την Αιγίδα της Ιατρικής Σχολής Αθηνών.
Δημήτρης Λινός
Καθηγητής Χειρουργικής ΕΚΠΑ
Lecturer Harvard Medical School